Oct 3, 2008

Ma Nepali Sikdai Chu!

- ”Jeg lærer Nepali!” og det gjør vi så det suser!

Som sagt er engelsknivået rundt oss veldig lavt, og for å klare å kommunisere best mulig er vi helt avhengige av å lære oss litt Nepali. Vi har startet Nepali-undervisning med 19 år gamle Ravina, og har hittil hatt to timer hver dag. Det er to slitsomme timer hvor konsentrasjonen er på høyspenn. Nepali er et vanskelig språk å lære seg og har få likhetstrekk med noen av språkene jeg kan fra før. Lydene er annerledes, og jeg har enda ikke klart å se et system i ordene. Man må rett og slett pugge hva som er hva.


Vi lærer oss kroppsdeler

Alle studieteknikker er tatt i bruk og spesielt kjøkkenet vårt minner om et klasserom på barneskolen, med ord og tegninger på veggene. Det er rart og frustrerende og være tilbake på det språkstadiet der man ikke klarer å uttrykke det man vil, og må bruke korte og enkle setninger. Det blir mye ”jeg vet ikke” og ”jeg skjønner ikke”. Men vi ser at vi lærer mer og mer for hver dag som går så vi er med godt mot enda!

Kjøkkenveggen vår...

No comments: