May 7, 2009

Noen timer i fengsel...

I dag har jeg vært i fengsel. Nei jeg har ikke begått noen lovbrudd, og jeg har heller ikke blitt uskyldig anholdt. Jeg reiste til fengselet i Dhulikel helt frivillig, sammen med en gjeng andre frivillige. En Buddhistisk organisasjon som jobber for å bedre fangenes vilkår i fengselet ønsket å ha en blodgivningskampanje for ansatte og innsatte.

Jeg brukte den lille nepalien jeg etter hvert har lært meg til å hjelpe til å registrere de som ønsket å gi blod, ta bilder og ellers små praktiske ting. Jeg fikk også muligheten til å snakke mer med ildsjelen bak initiativet. En utrolig ressurssterk mann som har fått med seg en gjeng med frivillige. De holder ulike tiltak for de innsatte for at de skal ha en bedre hverdag mens de sitter inne, og for å forberede dem på livet utenfor veggene. Etter noen timer i fengselet ser jeg godt behovet for at noen driver slike typer aktiviteter, og det er skremmendes å høre at forholdene har blitt betydelig bedret etter at de begynte å jobbe der.

Etter at 55 poser med blod var fylt opp fikk vi servert te og snacks før jeg fikk omvisning i resten av fengselet. Dette var en sterk opplevelse, og jeg kan trygt skrive under på at fengsel i Nepal ikke er et trivelig sted å være. Jeg har glad for at jeg kunne begrense mitt besøk til bare noen timer.

I dag har fangene fått muligheten til å gjøre noe meningsfullt. De har gitt av sitt eget blod, for å redde andre.

No comments: