Dec 4, 2008

I am Chief Guest - You are Special Guest

Forrige torsdag var første arbeidsdag så langt hvor jeg og Benedicte ikke har vært sammen. Når man helst skal være to steder samtidig blir man nødt til å dele seg, jeg ble med Shyam på tur ut i distriktet for å representere oss, mens Benedicte gikk i møte med de andre NGO’ene i Banepa som jobber med HIV og AIDS. Når man er på ”fieldtrip”, som man så fint kaller det, sammen med distriktskontoret i Kavre må man være forberedt på det meste, da man aldri helt vet hva karene egentlig har planlagt for oss. Vi får som regel kun vite det mest nødvendige på forhånd; at vi skal på tur, når vi skal møte opp og dersom vi spør og graver litt får vi vite hvor vi skal og kanskje hva vi skal, men likevel dukker det opp et par overraskelser på veien.

Sammen med Shyam skulle jeg delta på en Quiz konkurranse arrangert av en Junior Circle et stykke fra Banepa. (Her i Nepal er ungdommen delt inn i Junior og Youth, man er Junior fra 10 års alderen til ca. 15, og fra 15 og opp er man Youth. Ungdomsgruppene er organiserte gjennom skolene, og Junior Circlene ledes av en lærer.) Som avtalt dagen før stilte jeg på kontoret halv åtte klar for å reise. Vi skulle drikke te før vi kjørte av gårde, og da jeg satte meg ned så Shyam forvirret på vesken min, hvor var pcen og projektoren? Jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle med PC og projektor siden vi bare skulle ut å se på en konkurranse, og så minst like forvirret tilbake på han. Men han hadde tenkt at vi skulle stoppe på en skole og holde en presentasjon av Røde Kors på veien, så det var bare å gå hjem igjen for å hente pcen. Siden vi kom hit har vi hatt mange slike presentasjoner for å starte opp nye ungdomsgrupper, så presentasjonen var klar, men jeg var likevel litt frustrert over at jeg ikke hadde fått beskjed på forhånd slik at jeg kunne sett over de delene som Benedicte vanligvis har tatt seg av.

Etter presentasjonen drakk vi te, og Shyam foret meg med såpass mye kjeks at jeg regnet med det ble lenge til mat igjen og derfor spiste det jeg fikk. Men der tok jeg feil, det bar rett videre til ”frokost” (lunsj/middag i mine øyne) hjemme hos rektoren på skolen vi skulle til, hvor jeg fikk servert en raus porsjon med Dahl Bhat. Etter å ha spist så mye som jeg orket kjørte vi til skolen hvor programmet skulle holdes.

Etter omvisning av skoleområdet ble jeg plassert sammen med Shyam fremme på et opphøyet platå hvor de viktige vanligvis blir plassert på slike programmer. Shyam forklarte dette med at i dag så var han Chief Guest og jeg var Special Guest. Programmet begynte slik de vanligvis pleier med taler fra alle de viktige personene som ingen får med seg, enten fordi taleren snakker for lavt eller fordi man er opptatt med noe annet. Vi fikk blomsterkjede rundt halsen, nål og masse løse blomster før Shyam tente et lys og programmet offisielt var åpnet.

The Special Guest

Shyam, the Chief Guest
Seks forskjellige skoler var representerte av fire elever – to jenter og to gutter. De ble testet i fire forskjellige kategorier, Engelsk, Matte, Science og General Knowledge. Under General Knowledge hadde de sneket inn et par spørsmål om Røde Kors og til og med hvilket land som er kjent for midnattssola. (Norge for de som var i tvil). Overalt vi har vært har vi vært forundret over at folk forbinder Norge med midnattssola når vi forteller hvor vi kommer fra, og jeg har nå konkludert med at det er en del av pensum i skolen!

Konsentrerte elever

Quizmasteren og deltagerne

Elevene imponerte med sin kunnskap, selv om jeg ikke forstod alle spørsmålene, men Shyam tolket for meg det meste. Noen av spørsmålene klarte han ikke å oversette rett og slett fordi de var for vanskelige! Etter 46 spørsmål var vinneren kåret, og etter en kort tale fikk jeg som Special Guest æren av å gi tikka til alle deltagerne. Det var ingen enkel affære for en nordmann som ikke har erfaring med rødt pulver, men det gikk på et vis og selv om noen ble veldig merkelig fikk jeg et par komplementer av Shyam. Igjen var det klart for et nytt måltid før det bar tilbake til kontoret.

Pulveret til å lage tikka med

No comments: