Nov 6, 2008

Én dag i Pokhara!

Pokhara er den nest største byen i Nepal, og er omringet av fjellene og ligger idyllisk til ved den nest største innsjøen. Hovedgaten ligger langs vannkanten med flust av restauranter, butikker og utesteder, og har rene Syden stemningen. Vi hadde én dag i Pokhara før vi beveget oss oppover fjellandskapet og prøvde å utnytte den til mest mulig sightseeing.

Etter å ha vært innom hotellet med bagasjen vår spiste vi frokost på en restaurant ved innsjøen. Her spiste vi alt for mye mat mens vi nytte utsikten over innsjøen og fjellene som ruvet i bakgrunnen. Vi ruslet videre langs innsjøen og ble stoppet av to tibetanske flyktninger som ville selge oss smykker. Vi satt oss ned for å se hva de hadde å by på og plukket ut noen smykker som vi betalte alt for mye for selv om vi prutet de ned et godt stykke (oppdaget vi senere på dagen). Så gikk vi opp i hovedgata for å finne en taxi som ville kjøre oss til Devi's Falls.

Devi’s Falls er en ganske stor foss et lite stykke utenfor Pokhara, men den fikk ikke vist oss fra sin beste side da vannstanden var ganske lav. Fossen har fått navnet sitt etter en sveitser som datt ned i fossen og dro kjæresten med seg i fallet.

Etter fossen tilbudte taxisjåføren å kjøre oss til World Peace Pagoda, vente på oss for så å kjøre oss tilbake til Pokhara for 1000rps (ca 80kr), noe vi syntes hørtes ut som en bra deal og takket ja. Veien til World Peace Pagoda bryter av hovedveien etter et stykke og fortsetter bratt oppover en grusvei ikke egnet for andre biler enn de med firhjulstrekk. Taxiene her i Nepal er bitte små og hvite (ikke spør meg om merke.. :P), og er i våre øyne på ingen måte egnet til å kjøre oppover denne veien. Vi var ganske overrasket over at han bega seg ut på veien, og klamret oss fast i setet og var enda mer overrasket over at vi hadde komt oss helt opp da vi åpnet øynene igjen.

Pagodaen ligger på en høyde over innsjøen på motsatt side av fjellene og gav oss utsikt utover hele Pokhara. Pagodaen var bygd av Japanske Buddhistiske munker for å fremme verdens fred, og står som en ruvende hvit bygning i det ellers grønne landskapet.

Utsikten over Pokhara

Taxien...

Tilbake i Pokhara måtte vi innom hotellet med dagens shopping før vi gikk ned mot innsjøen for å ta en båttur og besøke et tempel ute på en liten øy, Varahi Mandir. På fastlandet var vi innom et apotek for å få joddet og plastret kneet mitt (forklaring se forrige innlegg) før vi kunne sette oss ned på en restaurant. Utpå kvelden kom Sharad til byen og vi traff han og kameraten Umez som også skulle være med oss på tur.