Sep 26, 2008

Hva er egentlig en ungdomsdelegat?

Jo, en ungdomsdelegat er faktisk meg det! Og 15 andre jenter og gutter fra Norge, Nepal, Colombia, Sudan og Rwanda. Jeg tenkte jeg skulle skrive litt mer om hva en Undgomsdelegat egentlig er og faktisk gjør, da jeg har skjønt at det er en del ulike oppfatninger ute og går, og mange som egentlig ikke helt har forstått hva jeg skal bedrive det neste året med.

Hvert år sendes ungdomsdelegater fra Norge til andre søsterforeninger rundt om i verden, samtidig som to delegater fra disse landene kommer til Norge. Utvekslingsprogrammet finansieres av Fredskorpset. Programmet går over 12 måneder og består av 1 måned med kursing og forarbeid, 9 måneder i utlandet og 2 måneder med etterarbeid.

En ungdomsdelegat jobber i lokal- og nasjonalforeningen til Røde Kors i det landet man kommer til. Felles for alle ungdomsdelegater er en sammensatt hverdag med mange ulike arbeidsoppgaver. Det vanligste fokuset er på rekrutteringsarbeid, HIV/AIDS forebyggende aktiviteter og ulik prosjektplanlegging og gjennomføring. En stor del av arbeidet består av informasjonsarbeid. Gjennom oppholdet ute får man erfaringer som man tar med seg tilbake til sin egen Røde Kors Forening. Hovedmålet med programmet er at ungdomsarbeidet i alle nasjonalforeningene skal bli styrket.

Som Ungdomsdelegat i Nepal skal hovedfokuset i mitt arbeid ligge på problematikken rundt menneskehandel og HIV/AIDS, og en del på organisasjonsutvikling. Jeg vil ha mye informasjonsarbeid om Norge og Norges Røde Kors her i Nepal, og om hvordan vi jobber i ungdomsorganisasjonen hjemme i Norge. Jeg vil også ha en del informasjonsflyt til Norge i form av artikler og rapporter om det vi gjør, og i etterarbeidet mitt som skal knyttes opp mot arbeidet mitt her i Nepal.

For å bli ungdomsdelegat må du være mellom 21 og 28 år, ha organisasjonserfaring og være medlem av Røde Kors. Det kreves at man har tatt Grunnkurs i Internasjonalt Arbeid som arrangeres av Røde Kors Ungdom en gang hver vinter. Søknadsfristen for å delta på kurset pleier å være slutten av november/begynnelsen av desember. Hvis du vil lese mer om ungdomsdelegatprogrammet kan du gå inn på: www.rodekorsungdom.no/aktiviteter/internasjonal-ungdomsutveksling

No comments: