Apr 15, 2009

Happy New Year 2066!

I går var første dagen i året 2066 her i Nepal. Ja du leste riktig, 2066. Nepal ligger etter oss i Vesten på mange områder, men når det gjelder tidsregningen ligger de en god del år foran oss!

Jeg begynte dagen med å bli med Prem og Gokkol fra kontoret til tempelet klokken seks. Gatene var fulle av folk som enten var på vei til eller på vei hjem fra tempelet. De aller fleste hadde vært og bedt gudene om lykke og hell i det kommende året.

Ved templene var det også mange som hadde med seg høner og geiter for å ofre til gudene..

Senere på dagen ble jeg med Sobha, mannen, datteren og sønnen på familieutflukt til nabobyen Baktaphur. I Bakthapur var det festival i forbindelse med det nye året, og det krydde av folk over alt. Det var rene 17.mai stemningen med små salgsboder, fløyter, ballonger og småkorps som vandret rundt. Det ble en fin dag med alt det som hører med i en familieutflukt – sightseeing, is spising, lunsj hos andre familiemedlemmer, brusdrikking på takrestaurant og mating av fiskene i den store dammen. Det var en hyggelig dag og jeg følte meg veldig godt tatt vare på av min nepalske familie!

Barn som leker på en stor "charriot" som var satt opp i forbindelse med festivalen

Bakthapur er ett av de tre tidligere kongedømmene i Kathmandu-dalen og en veldig historisk plass

Luna og Luza kjøper is til oss

Vi mater fiskene i den store dammen

No comments: